13u30 Onthaal van de deelnemers
Vrijheid van onderwijs – quo vadis?
Voorzitter: prof. dr. Kurt Willems
14u00 Verwelkoming
14u10 De vrijheid van onderwijs: een grondrecht onder druk
Johan Lievens, Vrije Universiteit Amsterdam
14u40 Casestudy 1: de eindtermen
Juridische analyse: Johan Lievens
Ruimer perspectief: Lieven Viaene, inspecteur-generaal
Vragen en debat
15u10 Casestudy 2: centrale examens
Juridische analyse: Johan Lievens
Ruimer perspectief: Wouter Duyck, UGent
Vragen en debat
15u40 Casestudy 3: LEF
Juridische analyse: Johan Lievens
Ruimer perspectief: Leni Franken, UAntwerpen
Vragen en debat
16u00 Koffiepauze
16u30 Debat: wat staat er op het spel inzake onderwijs?
Debat met Koen Daniëls (N-VA), Elisabeth Meuleman (Groen),
Caroline Gennez (sp.a), Jo De Ro (Open VLD) en Jan Durnez (CD&V),
gemodereerd door Guy Tegenbos
DATUM & LOCATIE
Donderdag 25 april 2019
Faculty Club
Groot Begijnhof 14, 3000 Leuven
ERKENNINGEN
OVB: in aanvraag
Tussenkomst IGO: bevestigd
DEELNAMEPRIJS
150 euro excl. btw (inclusief documentatiemap, koffiepauze en het boek De vrijheid van onderwijs t.w.v. ca. 100 euro)
******
Na ontvangst van uw inschrijving is deze definitief en is het inschrijvingsgeld verschuldigd. Wijziging van uw inschrijving achteraf naar een andere locatie is niet mogelijk noch restitutie van het inschrijvingsgeld. Mits voorafgaande verwittiging kunt u een vervanger sturen, mocht u verhinderd zijn.
******
Dit werk gaat na in welke mate de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs beperkingen op legt aan de Vlaamse decreetgever wanneer die regulerend optreedt ten aanzien van het onderwijs. In een eerste deel worden de historische wortels en ontwikkelingen van de onderwijsvrijheid blootgelegd op basis van rechtshistorisch onderzoek, waarna in een tweede deel wordt stilgestaan bij de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof zoals die zich sinds 1988 heeft ontwikkeld. De rechtspraak rond de eindtermen en rond de regulering van het huisonderwijs staan daarbij centraal.
De focus ligt op de vrijheid van onderwijsverstrekkers om de inhoud van hun onderwijs en de pedagogische methode te bepalen. In een laatste deel wordt stilgestaan bij drie actuele kwesties waarin dat vrijhe...
Er zijn nog geen deelnemers toegevoegd.