Marketing toegepast (vierde editie)

In dit handboek benaderen de auteurs marketing vanuit een holistische visie: marketing staat ten dienste van de doelstellingen en activiteiten van de onderneming. Een helder stappenplan vormt de ruggengraat van het boek. De lezer leert met dit stevig conceptueel kader en de praktische toepassingen een gefundeerd marketing- en verkoopbeleid uit te stippelen.

Schrijf u in voor de webinar “Inzicht in de basis van marketing: waardecreatie” (9/9/2021): https://sbm.be/opleiding/marketing-en-communicatie/inzicht-in-de-basis-van-marketing-waardecreatie
In dit webinar i.s.m. SBM leert u vooruit te kijken … door terug te keren naar de basis. Leer duurzame klantenrelaties op langere termijn ontwikkelen door waarde te creëren voor uw klanten. En daarmee ook waarde te creëren voor uw organisatie of merk. De uitgave Marketing toegepast is inbegrepen in de deelnameprijs.

Auteur(s):
Johan Vanhaverbeke, Madeleine Janssens, Sarah Steenhaut
Reeks:
Toegepast
Volume:
boek | verschenen | 4e editie
juli 2021 | xxviii + 578 blz.

Paperback
€ 49,-


ISBN 9789400013421


Speciale voorwaarden
- Studentenprijs € 36,-

Inhoud

In het handboek Marketing toegepast – Klant- en Marktgericht Ondernemen benaderen de auteurs marketing vanuit een holistische visie: marketing staat ten dienste van de doelstellingen en activiteiten van de onderneming. Een helder stappenplan vormt de ruggengraat van het boek. De lezer van Marketing toegepast leert met dit stevig conceptueel kader en de praktische toepassingen een gefundeerd marketing- en verkoopbeleid uit te stippelen.

Marketing toegepast verbindt jarenlange marketing- en verkoopmanagementervaring met marketingtheorie en recente inzichten in marketing, communicatie en verkoop. Het is bestemd voor studenten in bacheloropleidingen en voor niet-bedrijfseconomen die een grondig inzicht in marketing willen opdoen. Ook ondernemers en niet-marketeers kunnen met dit handboek meteen aan de slag.

Docenten die dit boek voorschrijven als verplicht studiemateriaal voor hun studenten, bieden we aanvullend les- en oefenmateriaal. Zij kunnen via deze webpagina contact opnemen met de uitgeverij om toegang te krijgen.
Johan Vanhaverbeke is MSc. handelsingenieur en gecertificeerd interimmanager. Hij heeft tal van strategische en operationele marketingopdrachten uitgevoerd bij grote en middelgrote bedrijven. Hij is gastdocent aan o.a.EMS (Ehsal Management School), de Belgian Association of Marketing, Education en gastdocent in meerdere marketingopleidingen.
Madeleine Janssens is Socioloog en kwalitatief diagnostische onderzoeker met een ruime internationale ervaring in een veelheid van productcategorieën. Zij was één van de sturende krachten achter het marktonderzoeksbureau WHY5Research en is nu als affiliate verbonden aan Callebaut Collective. Zij is gastdocent aan EMS en gewaardeerd spreker op nationale en internationale fora.
Prof. dr. Sarah Steenhaut is marketingstrateeg voor toonaangevende bedrijven in B2B en B2C en professor Digital Marketing Strategies aan de UGent, faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze is founding partner van Callebaut Collective, een onconventioneel netwerk van marketing experten die merken en organisaties begeleidt in heroriëntatie en groei. Als co-auteur van het boek “Act Human” draagt Sarah een scherpe hedendaagse marketingvisie uit met focus op het activeren van menselijke relaties in een digital integrated context.

De Belgian Association of Marketing heeft Marketing toegepast gekozen als handboek voor de basisopleidingen Marketing. Meer informatie op www.marketing.be.

Inhoud

DEEL I. WAARDE KIEZEN

Hoofdstuk 1. Wat is marketing? (p. 1)

Hoofdstuk 2. De marketingomgeving (p. 31)

Hoofdstuk 3. De markt (p. 59)

Hoofdstuk 4. De marketingstrategie en de marketingmix (p. 83)

Hoofdstuk 5. Marketing research (p. 119)

Hoofdstuk 6. Consumentengedrag (p. 177)

Hoofdstuk 7. De waardepropositie kiezen (p. 203)

DEEL II. WAARDE VERSCHAFFEN

Hoofdstuk 8. De p van product en product management (p. 229)

Hoofdstuk 9. De p van prijs en prijs strategie (p. 281)

Hoofdstuk 10. De p van plaats en distributie strategie (p. 309)

DEEL III. WAARDE COMMUNICEREN

Hoofdstuk 11. De p van promotie (p. 339)

Hoofdstuk 12. Sales promotion (p. 379)

Hoofdstuk 13. Digitale marketing (p. 411)

DEEL IV. WAARDE IMPLEMENTEREN

Hoofdstuk 14. Marketingplanning (p. 437)

Hoofdstuk 15. Marketingorganisatie (p. 467)

DEEL V. TOEPASSINGEN

Toepassing 1. Business-to- business marketing (p. 489)

Toepassing 2. Marketing van diensten (p. 523)

Toepassing 3. Casus lego (p. 541)

Besluit (p. 557)

Bronvermeldingen en bibliografie (p. 559)

Aanbevolen literatuur (p. 565)

Trefwoordenregister (p. 571)

Actualiseringen en aanvullend lesmateriaal

Actualiseringen

Er zijn geen actualiseringen beschikbaar voor dit boek

Lesmateriaal

Bij deze uitgave is bijkomend les- en oefenmateriaal voor docenten beschikbaar. Voor meer informatie over het gebruik van dit materiaal kunt u hier terecht of kunt u contact opnemen met Inge Verbeeck (hogeronderwijs@intersentia.be).


Bordboek
24.73 MB

Over de reeks

Toegepast

Praktijkgerichte studieboeken
Uiteenlopende vakgebieden
Met oefeningen en praktijkvoorbeelden

Meer over deze reeks